چربی سوزی و کاهش وزن

چربی سوزی و کاهش وزن

خیلی از مردم گرفتار مسئله چربی سوزی و کاهش وزن هستند و چه هزینه هایی که بابت مکمل های مثلا چربی سوز می کنند و بارها از ما سوال میشود که چگونه باید چربی های بدن را بسوزانیم؟ ببینید عزیزان چربی سوزی یک فرآیند فیزیولوژیکی هستش، یعنی سیستم تامین انرژی و مغز که فرمانروای بدن هستش باید با شرایطی مواجه بشوند که تصمیم بگیرند از چربی برای تامین انرژی مورد نیاز بدن آیا استفاده بکنن یا خیر. در واقع با فشار آوردن بر روی مناطقی که چربی آن قسمت ذخیره شده مثل شکم، پهلوها، ران ، باسن و … نمی شود چربی ها را آب کرد.

از همه مهم تر قدرت و عملکرد منحصربه فرد مغز انسان هست که اگر متوجه شود شما هرکاری که دارید انجام میدهید یا هر عذابی که داری به بدنت تحمیل می کنید، مثل کم کردن وعده غذایی، پیاده روی های طولانی مدت و خیلی مسائل دیگه همه به خاطر از بین بردن ذخایر چربی است بدتر لج می کند و همه را انبار میکند که شما به هدفت نرسی.

حالا چرا بدن این کار را انجام میدهد؟

مغز انسان به چربی علاقه ویژه ای دارد، در واقع آنقدر که چربی رو حیاتی می داند برای بدن، قسمت های دیگر، مثل عضلات را برای انها ارزش قائل نمی یشود. یعنی به اندازه بافت چربی ارزش قائل نمی شود که برای توضیح چرایی این موضوع وقت زیادی لازم است. ولی اگر بخواهم به یک مورد آن اشاره کنم، یک گرم چربی، 9 کیلو کالری انرژی به ما میدهد، در صورتی که سایر مواد هر یک گرم شان 4 کیلو کالری به ما می دهند، پس همین انرژی بالا باعث می شود مغز بیشتر روی آن سرمایه گذاری کند و از طرفی نگهداری چربی برای بدن دردسری ندارد، در صورتیکه مثلا عضلات نگهداری شان برای بدن پرهزینه است.

پروفسور مایک راتل در کتابش از قدرت باورنکردنی مغز میگوید و اینکه چقدر تاثیرگذار می باشد در لایف استایل رژیم غذایی.

حالا در مورد متابولیسم چربی ها صحبت می کنیم با ما همراه باشید.

بطور خیلی خلاصه : چربی ها به صورت تری گلیسیرید و تری آسیل گلیسرول توی قسمت های مختلف بدن ذخیره می شوند و ابتدا غیرفعال اند باید فعال بشوند.

(یه کم شکل ذخیرشون تو سلول های چربی ، ذخایر عضلانی و جاهایی مثل شکم و پهلو و … متفاوت است)

پس ما یک ساختاری داریم با این چارچوب، 3 تا اسید چرب به اضافه یک گلیسرول که فرآیند چربی سوزی (یا لیپولیز که اصطلاح علمی است) از جداشدن تک تکِ این اسید های چرب و آزادشدن گلیسرول شروع میشود.

برای جدا شدن این اسید های چرب هر کدوم آنزیم مخصوص به خودشون را دارند که اون آنزیم میاد و از گلیسرول جداشون می کند.

آنزیم آدیپوز تری گلیسیرید لیپاز (ATGL)

آنزیم لیپاز حساس به هورمون (HSL)

آنزیم منوگلیسرول لیپاز (MGL)

حال گلیسرول از طریق خون توی بدن به گردش در میاد و یک سری اتفاق ها میتواند برای آن رخ بدهد اول توسط کبد متابولیزه بشود و انرژی بده به ما.

ولی ما با اسید های چرب کار داریم که در این مرحله توسط یک تاکسی که جنسش از پروتئین هست به نام آلبومین در خون به حرکت در می آیند تا برسند به سلول عضله.

اینجا دیگر باید از ماشین آلبومین پیاده بشوند و منتظر تاکسی های بعدی باشند که آن ها را از غشاء سلول ردشان کنند. مجدد برای هر یک از اسید های چرب یک تاکسی مخصوص به خودش باید آن را سوار کند (هر کدام برای خود یه اسم شب دارند)که دیگر به آنها اشاره نمیکنم قرار شد خلاصه باشد.

توی این مرحله که باناقل خودشان وارد سیتوپلاسم سلول شدن و آنجا یه اتفاق هایی می افتد تا تازه وارد غشاء خارجی میتوکندری بشوند و آنجا توسط یه سوبسترا به نام استیل کوآنزیمA  فعال میشوند و تازه از غیرفعالی به فعالی در می آیند یعنی می شوند اسیدچرب فعال شده که این تازه میتواند توسط بدن سوزانده شود.

چربی سوزی و کاهش وزن

مربی بدنسازی خصوصی

حالا این اسید چرب فعال شده توسط آنزیمی به نام کارنیتین پالمیتوئید ترانس فراز 1 حمل میشود تا در قسمت میتوکندری، کارنیتین پالمیتوئید ترانس فراز 2 ازش تحویل می گیرد و یکسری فعالیت بر روی آن انجام می دهد و سپس تازه وارد ماتریکس میتوکندری میشود.

در این مرحله شروع به تجزیه میشوند که به آن فرآیند بتااکسیداسیون گفته میشود، که بعد از اینکه عصاره آن گرفته شد وارد مرحله بعد به نام چرخه TCA یا کِرِپس شده. آنجا یه تعداد انرژی (ATP) به ما میدهد. باز در ادامه وارد یک چرخه دیگر به نام زنجیره انتقال الکترون میشود که دیگر اگر بخش پایانی فرآیند است که البته هر کدام از این مراحل توضیحات کامل و طولانی مخصوص به خود را دارند.

این را هم اضافه کنم که وقتی میزان متابولیسم چربی در بدن زیاد بشود ممکن است، همه آن دریافتی ها را بدن در آن لحظه نیاز به مصرفشان نداشته باشد و اینجاست که در بافت کبد تبدیل به اجسامی میشوند به نام کتون بادی ها یا اجسام کتونی که برای موقعیت دیگری ذخیره می شوند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *