تفاوت های فردی در بدنسازی

تفاوت های فردی در بدنسازی

مقدمه

تفاوت های فردی در بدنسازی نکته ای حائز اهمیت است. در دنیای بیکران علم بدنسازی با موارد متعددی روبرو می شویم که در این مقاله به یکی از مهمترین و حساس ترین آن ها اشاره خواهیم کرد که نقش موثری در کاربرد بهتر ورزش و تمرینات ورزشی در قالب بدنسازی برای افراد گوناگون خواهد داشت. همانطور که ملاحظه می کنید تفاوت های فردی یعنی ویژگی هایی که در همه افراد یکسان نیست و حتی ممکن است یک ویژگی در یک نفر باشد و در دیگری وجود نداشته باشد که در ادامه این مطلب مهم را بیشتر برایتان توضیح خواهم داد.

آیا می توان برای همه افراد از یک برنامه ورزشی استفاده کرد؟

می خواهم مطلبم را با یک مثال شروع کنم شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که برای تغییر و تحول در زندگی تان تصمیم گرفته باشید یک روز وارد یک باشگاه ورزشی شوید و ورزش را جزء برنامه ی روتین خود قرار دهید و مربی باشگاه برنامه ی از پیش تعیین شده ای را به شما می دهد که تمریناتتون رو آغاز کنید و براساس آن برنامه شروع به ورزش کنید. حالا سوالی که مطرح میشه اینه که آیا می توان برای همه ی آدم ها از یک برنامه ی تکراری استفاده کرد؟ بزارید دقیق تر و کامل تر توضیح بدم در بیشتر اوقات چارستون بدن ما سالمه و ما لازم می دونیم که این بدن سالم رو به چالش بکشیم یعنی در راستای سلامت تر، نیرومندتر، قویترشدنش و به تعویق افتادن خستگی در طول روز بریم ورزش کنیم .

تو اینجور مواقع اوکی ما می تونیم هممون یکسری تمرینات حالا یا با وزنه یا بدون وزنه و استفاده از وزن و پتانسیل بدن خودمون رو به صورت تکراری انجام بدیم که البته سیف بودن تمرینات یا به معنی فارسیش بی خطر بودن و ساده بودن تمرینات در این موقعیت خیلی مهمه و ملاک اصلی باید باشه.

بازهم بخوام ریزتر با جزئیات بیشتر براتون توضیح بدم به این صورت که مثلا پنج تا آدم سالم که هیچ مشکلی تو بدنشون ندارن می تونیم به همشون بگیم شنا سوئدی ، فارفیکس ، جلوباز و دمبل، پشت بازو هالتر، کرانچ شکم، زیربغل سیم کش، پرس پا ماشین، جلوپا ماشین، پشت پا ماشین، پرس سینه هالتر، تی بار و…خیلی حرکتای دیگه از این قبیل رو انجام بِدَن بدون اینکه مشکلی واسه کسی پیش بیاد و بعد از یه مدت می بینیم که همشون هم جواب گرفتن یعنی بدنشون تقویت شده از جنبه های مختلف، عضلاتشون جون گرفته، رنگ و روشون بازترشده.

تفاوت های فردی در بدنسازی

حالا تو این شرایط وقتی به دقت هر پنج نفر رو باهم مقایسه می کنیم متوجه می شیم با اینکه همشون یه سری تمرینات روتین و مشابه هم رو اجرا کردن ولی تغییرات به دست آمده در همه یکسان نیست یعنی ممکنه یکیشون نسبت به بقیه حجیم تر شده باشه یا دیگری سرعتش در دویدن یا فوتبال بازی کردن بهتر شده باشه یا به طور مثال یکی بازوهاش نسبت به بقیه هایپرتروفی(حجیم شدن) بیشتری رو تجربه کرده باشه یا دیگری پاهاش نسبت به بالاتنش تغییرات چشم گیرتری رو به دنبال داشته باشه بااینکه کل بدن رو به طور مساوی تقویت کرده.

خب این یک نمونه ی بارز از تفاوت های فردی است که ما مشاهده می کنیم با اینکه هر پنج نفر باهم شروع به ورزش کرده اند و همه از یک برنامه، مِتُد یا سیستم تمرینی استفاده کرده اند، ولی تغییرات حاصل شده در همه یکسان نیست و ما به عینه شاهد تفاوت های فردی بین این افراد هستیم.

این یک مورد از انواع تفاوت های فردی بود که عرض کردم. بریم سراغ دیگر موارد تفاوت های فردی:

تفاوت های فردی برنامه ورزشی بین ورزشکاران رشته های ورزشی مختلف

در نوع دیگر این مبحث تفاوت های فردی بین ورزشکاران رشته های ورزشی مختلف رو براتون ارائه می کنم. به طور مثال پنج ورزشکار که در رشته های شنا ، ژیمناستیک، فوتبال، والیبال، صخره نوردی فعالیت دارند به بنده مراجعه می کنن برای انجام تمرینات بدنسازی.

تفاوت های فردی در بدنسازی

حالا من از شما عزیزان سوالم این هستش که آیا بنده به عنوان مربی می توانم هر پنج نفر را با یک برنامه ی مشابه تمرین بدم؟ 

کاملا مشخصه که خیر، مشخصا تمرینی که یک شناگر برای کسب موفقیت در رشته ورزشی خود باید انجام دهد با یک فوتبالیست تفاوت های بسیاری خواهد داشت (البته این نکته را هم خدمتتان عرض کنم که همه ورزشکاران در هر سطحی که باشند چه حرفه ای چه مبتدی باید یکسری تمیرینات پایه را همگی انجام داده باشند یا در طول دوره ورزشی خود انجام بدهند تا به مرحله تمرینات تخصصی برسند که در این مقاله نمی خواهیم در موردش صحبت کنیم لذا در مقاله ای دیگر به سمع و نظرتان خواهم رساند.)

این هم نوع دیگرش و اما از دیگر موارد در تفاوت های فردی که می خواهم در مورد آن صحبت کنم:

تفاوت برنامه ورزشی در افراد با بیماری های متفاوت

افرادی هستند که مشکلات ساختار قامتی و یا فیزیولوژیکی مختلف دارند در ابتدای عرایضم انسان هایی را مثال زدم که هیچگونه مشکلی ندارد و ورزش می کنند برای بهتر شدن ولی در اینجا افرادی را مورد بررسی قرار می دهیم که از سلامت کامل برخوردار نیستند و اینجا ورزش می‌تواند حکم درمان برایشان داشته باشد مثل دارویی که پزشک برای بیمارش تجویز می کند تا سلامتی خود را به دست آورد.

تفاوت های فردی در بدنسازی

خب اگر فرد مراجعه کننده ی بنده دارای مشکلات ساختار قامتی باشد ( که پیش تر در مورد ساختار قامتی و انواع آن مطالبی را خدمتتان ارائه داشته ام ) در چهارچوبی ورزش می کند که به آن تمرینات اصلاحی می گوییم یعنی فرد مورد نظر ما باید تمرینات مختص به خود را انجام دهد تا سلامتی خود را به دست آورد. مثال دیگر فردی است که مشکلات فیزیولوژیکی دارد مثلاً آسم. خب کاملاً مشخصه که من مربی نباید به این فرد تمرینات هوازی زیاد تجویز کنم و باید تحت نظر کامل مربی ورزش کند تا به مرور بیماریش رفع شود.

 امیدوارم از مطالعه ی این مطالب که زحمت زیادی بابتش صرف شده، استفاده لازم و مفید را کرده باشید.

 برای ارائه ی تمرینات تخصصی ویژه خودتون از طریق راه های ارتباطی در سایت باشگاه بدنسازی تهران با ما در تماس باشید.

« تنتون سالم لبتون خندون »

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *